Uit recent onderzoek (bronnen Gezondheidsenquête CBS en onderzoek van Verian, 2024 in opdracht van Jantje Beton) blijkt dat kinderen in Nederland steeds minder buitenspelen. Dit draagt bij aan het toenemende overgewicht, verminderde motoriek, stress, depressie, slechte ogen en verminderde sociale vaardigheden. Buitenspelen is een eenvoudige, effectieve en leuke manier om kinderen in beweging te krijgen. Bovendien helpt het niet alleen om gezonder te worden, maar het maakt kinderen ook gelukkiger.
De keuze voor Lilly Nederland als partner van Jantje Beton is een logische. Lilly heeft wereldwijd een lange geschiedenis in het ondersteunen van maatschappelijke initiatieven om gezondheid te stimuleren. Daarnaast ontwikkelt Lilly medicijnen als er ondanks preventie tóch overgewicht of obesitas ontstaat. Juist op dat vlak gaan voorkomen en behandelen hand in hand; voorkomen is altijd beter dan genezen, maar voor wie al ziek is, kunnen medicijnen het zetje richting een gezondere leefstijl zijn.
‘Buitenspelen is heel belangrijk voor de gezondheid van kinderen. We willen met deze samenwerking zorgen dat kinderen meer gaan bewegen en zo gezond blijven. Gewoon, door lekker buiten te spelen’, zegt Marco Frenken, algemeen directeur van Lilly Nederland. Jantje Beton is dé expert op het gebied van buitenspelen en weet als geen ander hoe belangrijk bewegen is voor de ontwikkeling en gezondheid van kinderen. De organisatie werkt aan veilige, uitdagende en toegankelijke speelruimte, zowel in de stad als op het platteland. Dit partnerschap helpt om nog meer kinderen te bereiken en hen te stimuleren om elke dag buiten
te spelen.
‘Elk kind heeft recht op buitenspelen – het is leuk én essentieel voor een gezonde ontwikkeling. Toch spelen meer dan 400.000 kinderen in Nederland nooit buiten, met grote gevolgen voor hun fysieke en mentale welzijn. Bij Jantje Beton zetten we ons in om dat te veranderen, samen met sterke partners zoals Lilly. Door veilige, uitdagende en toegankelijke speelplekken te creëren, zorgen we ervoor dat meer kinderen dagelijks buiten kunnen spelen en gezond en gelukkig opgroeien’, aldus Mascha van Werven, directeur van Jantje Beton.
Het partnerschap tussen Jantje Beton en Lilly Nederland markeert een belangrijke stap in de gezamenlijke missie om kinderen een actieve, gezonde toekomst te bieden door overgewicht en andere gezondheidsproblemen onder kinderen tegen te gaan. In de komende drie jaar zullen de organisaties samen verschillende initiatieven ontwikkelen en uitvoeren, gericht op het stimuleren van buitenspelen en het verhogen van de fysieke activiteit onder kinderen. ‘Wij zijn er trots op te mogen samenwerken met een Nederlandse beroemdheid als Jantje Beton’, aldus Frenken.