01-10-2024

Blog Carla Vos: Investeren is de beste verdediging

Carla Vos

Onze politici staan voor een enorme uitdaging. De zorgkosten van een vergrijzende bevolking blijven toenemen. En er is amper ruimte om het begrotingstekort verder te laten oplopen. Prinsjesdag maakte duidelijk dat het kabinet strak in de wedstrijd zit: ‘Als iets tegenvalt, moeten we bezuinigen.’

Ik ben me zeer bewust van de financiële uitdagingen in de zorg – en zou daarom zeker niet willen pleiten voor meer en duurdere zorg. De bomen groeien niet tot in de hemel, dus we moeten scherp prioriteren. Ook internationaal staan we onder druk.

Naast de zorguitgaven (en het arbeidstekort in de zorg) is er namelijk nog een andere uitdaging: onze concurrentiepositie. Als Nederland, maar ook als Europa. Mario Draghi maakte het glashelder, in een door de Europese Commissie gepresenteerd rapport: Europa verliest op economisch gebied terrein aan de Verenigde Staten en China.

Bezuinigen is soms een onvermijdelijke reflex. Maar dit kabinet laat gelukkig ook zien dat investeren vaak een bétere manier is om problemen te lijf te gaan. Of zelfs te voorkomen.

Draghi identificeerde in zijn rapport tien sectoren die cruciaal zijn voor een sterke strategische positie van Europa, in de context van felle concurrentie in de wereld.
Een van die sectoren is de innovatieve geneesmiddelensector.
Het rapport onderstreept de noodzaak om praktijken binnen de Europese Unie te harmoniseren en stroomlijnen, maar ook om te investeren in infrastructuur, met als doel het gefragmenteerde ecosysteem voor biowetenschappen in Europa te verbeteren.

Hoe mooi zou het zijn als het Nederlandse kabinet een structurele dialoog start met de geneesmiddelensector! De belangen zijn groot. We willen een dreigend zorginfarct afwenden, realiseren dat alle patiënten snelle toegang tot innovaties krijgen én die concurrentiepositie een oppepper geven.
Daarbij is het goed om te beseffen dat farmaceutische bedrijven in Nederland jaarlijks naar schatting € 900 miljoen investeren in onderzoek en ontwikkeling. En dat onze sector goed is voor een overschot op de handelsbalans (exportwaarde minus importwaarde) van € 11 miljard.

Investeren in zorginnovatie, gezondheid en kwaliteit is goed voor patiënten én voor onze economie, vooral als we in eigen land investeren. Denk aan werkgelegenheid in onze sector, maar ook aan werknemers die niet ziek worden, en het belang van klinisch onderzoek op eigen bodem. Belangrijk dus om niet te bezuinigen op wetenschap, zoals het kabinet helaas wil, maar juist te investeren in dit fundament van innovatie. Vooral als we – overheid, wetenschappers en bedrijven – dat samen op een slimme manier doen. Digitale transformatie neemt daarbij een centrale positie in. De effecten van artificial intelligence (AI) op versnelling van medicijn- en vaccinontwikkeling zijn nu al indrukwekkend. Binnen vijf jaar zullen ze duizelingwekkend zijn.

We mogen de boot niet missen. Europa kan een grote sprong maken. Maar alléén als we beseffen dat investeren de beste verdediging is.

Carla Vos, directeur Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG)