15-10-2024

‘Een kans om onze verantwoordelijkheid te tonen’

Chiesi over deelname MVO-meting
Lorca Rosto landscape

‘We wilden graag weten waar we staan met onze duurzaamheidsinspanningen en waar de verbeterkansen liggen. Daarnaast vonden we ook dat we onze verantwoordelijkheid moeten nemen als lidbedrijf door bij te dragen aan het creëren van een benchmark voor de sector.’ Dat waren voor Chiesi de belangrijkste overweging om deel te nemen aan de MVO-meting van de geneesmiddelensector, zo vertelt Rodrigo Lorca, General Manager bij Chiesi Benelux.

Bij Chiesi is Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) een integraal onderdeel van de bedrijfsvoering. ‘Het is verweven is alles wat we doen; niet iets wat we eens per jaar in december met het management bespreken.’ Daarom was het voor het geneesmiddelenbedrijf vanzelfsprekend om mee te werken aan de meting van de innovatieve geneesmiddelenbranche in Nederland, uitgevoerd door de Stichting MVO-Register.

Nieuwe verbeterpunten

‘Chiesi werkt al met B Corp-certificering’, vertelt Lorca. Dat is een internationale erkenning voor bedrijven die hoge sociale en milieustandaarden nastreven. De MVO-meting biedt aanvullende en meer lokale inzichten. ‘B Corp kijkt breder naar aspecten zoals werknemers en de gemeenschap, terwijl de MVO-meting meer gericht is op milieu-impact en governance’, legt hij uit. ‘Dit heeft nieuwe verbeterpunten opgeleverd.’

Transparantie

‘Verbeteren van de duurzaamheid van ons bedrijf en onze branche gaat niet alleen om CO2-uitstoot of milieubeleid’, gaat Lorca verder. ‘Het gaat om een holistische aanpak, waarbij zowel mensen, de planeet als de bedrijfsresultaten centraal staan. Ook transparantie vormt daar een belangrijk onderdeel van; dat was één van de leerpunten uit deze nulmeting. Transparant maken hoe het gaat en wat je nog kunt verbeteren. Die verantwoordelijkheid tonen hoort ook bij maatschappelijk verantwoord ondernemen. Daarom gaan we de volgende keer ook ons eigen MVO-rapport openbaar maken.’

Verbeterplannen en duurzame groei

Chiesi gebruikt de resultaten van de MVO-meting als input voor haar jaarlijkse verbeterplanten aanzien van duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Deze plannen worden gedragen door de hele organisatie en zijn verweven in de bedrijfsstructuur – tot aan de bonusregeling aan toe: ‘Naast salesresultaten worden we ook afgerekend op onze duurzaamheidsprestaties. We monitoren continu waar we staan ten opzichte van onze doelstellingen’, licht Lorca toe.

Maatschappelijke impact

De verbeterplannen zijn niet alleen gericht op de interne organisatie; ze hebben ook een bredere maatschappelijke impact. Een voorbeeld hiervan is Chiesi’s betrokkenheid bij projecten rondom COPD-preventie. Het bedrijf werkt samen met organisaties en personen die zich inzetten voor een rookvrije generatie, maar ook om vroege herkenning en diagnose van COPD te stimuleren. We hebben hiervoor zowel de media als de politiek opgezocht.’

Minder plastic en CO2

Een ander voorbeeld dat Lorca geeft, is de strategie ten aanzien van productontwikkeling. We hebben ons als doel hebben gesteld om in 2035 voor de gehele waardeketen CO-2 neutraal te zijn. Dat betekent ook dat we investeren in duurzaamheid, met als beoogde inzet minder milieu-impact met behoud van kwaliteit.’