10-09-2024

‘Goed dat Draghi aandacht vraagt voor groeiende kloof’

Eerste reactie VIG op nieuw rapport
Europa vlag

De geneesmiddelensector is een cruciale sector in de Europese economie, maar staat ook onder druk. Alleen op het vlak van wetenschappelijke publicaties komt de EU mee. Op alle andere onderdelen van medicijnontwikkeling verliest Europa snel terrein aan de VS en China. ‘Daarom is het goed dat Mario Draghi aandacht vraagt voor deze groeiende kloof’, zegt Richard Kempen (Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen) in een eerste reactie.

Draghi, voormalig premier van Italië, presenteerde maandag zijn bevindingen over de concurrentiekracht van Europa aan Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie. Het rapport is getiteld 'The future of European competitiveness'.

Oorzaken

Europa raakt op het terrein van farma verder achterop bij de VS en China vanwege de lagere publieke investeringen in onderzoek en ontwikkeling, lagere private investeringen (onder meer vanwege een zwakker innovatieklimaat), complexe en trage regelgeving en een ingewikkelde datastructuur.

Van kloof naar ravijn?

‘Dat zijn dus allemaal onderwerpen waarmee we in Europa aan de bak moeten’, aldus Kempen. ‘De nieuwe Europese geneesmiddelenwetgeving bepaalt de voorwaarden voor het al dan niet slagen van de uitdagingen in Europa. De huidige voorstellen zullen echter averechts uitpakken en van de snel groeiende kloof met de VS en China een ravijn maken.’

Kracht

Draghi beschrijft in zijn rapport ook de kracht van de Europese geneesmiddelensector, die met name tijdens de COVID-19 pandemie van grote geostrategische waarde bleek. De sector bood eind vorig jaar directe werkgelegenheid aan 937.000 mensen en is goed voor 11% van de Europese export.

‘The future of European competitiveness’ (Part A)

'The future of European competitiveness (Part B, In-depth analysis and recommendations)

Reactie EFPIA op rapport Draghi

Amendementen voorzichtige stap in goede richting