14-09-2021

Joost van Zutven (MSD) over Nederland als medicijnmaakland

Joost van Zutven MSD fotograaf Mark Prins
Nederland staat internationaal bekend als producent van bloemen en zuivel. Maar inmiddels verdienen we meer aan de export van geneesmiddelen dan aan kaas en sierteelt samen.

(Fotograaf Marc Prins)
Dat zegt Joost van Zutven, locatiedirecteur bij MSD Biotech Oss, in een interview in een bijlage van NRC. Volgens Van Zutven heeft de coronapandemie duidelijk gemaakt hoe afhankelijk we zijn van internationale ketens. ‘Als er ergens ter wereld een storing is, kan dat leveringsproblemen veroorzaken. Bij geneesmiddelen was dit probleem al eerder zichtbaar. Corona heeft dit verder versterkt en zichtbaar gemaakt.’

Belangrijke schakel

De geneesmiddelensector in Nederland is een belangrijke schakel in de internationale medicijnketen, laat Van Zutven zien. Uit het rapport Boston aan de Noordzee blijkt dat er in 2019 voor € 27,7 miljard aan geneesmiddelen werd geëxporteerd; meer dan kaas, vlees en sierteelt samen.

Veel mensen denken dat alle geneesmiddelen in Azië worden geproduceerd maar Nederland is echt een maakland

Groeimarkt

De geneesmiddelensector is een échte groeimarkt, internationaal maar ook in Nederland. MSD Biotech Oss is daar een mooi voorbeeld van. Van Zutven: ‘Biotechnologie is nu zo’n vijfentwintig jaar op de markt. Destijds was het een nieuwe manier om geneesmiddelen te maken, met behulp van cellen in plaats van chemische bestanddelen. Daardoor is een nieuwe wereld aan mogelijkheden opengegaan, qua technieken, middelen en behandelmethodes.’

Innovatiekracht

Nederland staat er goed voor wat innovatiekracht betreft, vindt Van Zutven. ‘Toch kunnen we niet achteroverleunen. Overheid, wetenschap en bedrijfsleven moeten samen blijven zorgen voor het juiste investeringsklimaat voor innovatie en productie.’ Hij doet een oproep om ook na de pandemie samenwerking en wederzijds vertrouwen vast te houden, zodat ‘we net zulke grote stappen kunnen maken bij kanker, diabetes en Alzheimer’.

Lees hier het hele artikel in NRC