07-10-2024

‘Plan voor snellere toegang verdient steun’

Reactie Carla Vos op brief minister Agema
Carla Vos

‘Goed dat minister Agema ernaar streeft om patiënten sneller duidelijkheid te bieden over de vergoeding van nieuwe medicijnen’, zegt Carla Vos, directeur Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG). ‘De fast track die de minister verkent, verdient brede steun. We werken graag vroegtijdig mee aan de uitwerking daarvan.’

Vos reageert op de brief die minister Agema vrijdag naar de Tweede Kamer stuurde. In die brief schetst de minister de geneesmiddelenvisie van het nieuwe kabinet.

Balans zoeken

‘De zoektocht naar de balans tussen betaalbaarheid en toegankelijkheid van geneesmiddelen heeft de maatschappij de afgelopen het nodige opgeleverd’, schrijft de minister. ‘Maar ik ben van mening dat het beleid soms doorslaat. Daarvan heb ik pijnlijke voorbeelden gezien, vooral als er geen alternatief is voor patiënten.’
Vos: ‘We kennen deze schrijnende voorbeelden allemaal en daar moeten we vanaf. Daarvoor is een open blik en een constructieve houding van ons allemaal nodig. We zijn dan ook blij dat de minister, in het belang van de patiënt, bereid is om breder te kijken dan alleen naar betaalbaarheid.’

Fast track

Een van de maatregelen die de minister verkent, gaat over het inrichten van een versnelde procedure (fast track) voor een selecte groep geneesmiddelen. Daardoor hoeven patiënten in hoge nood minder lang te wachten op duidelijkheid over vergoeding van een nieuw geneesmiddel.

Horizonscan

Vos: ‘Welke criteria moeten daarvoor gelden, hoe worden die medicijnen dan precies beoordeeld en hoe ziet de procedure om tot een financieel arrangement te komen eruit? Dat zijn vragen die de minister zich stelt en waarover wij graag meedenken. Om dat gesprek goed te kunnen voeren, is het van belang dat we de huidige Horizonscan Geneesmiddelen samen verder te ontwikkelen, met als doel dit instrument realistischer en betrouwbaarder te maken. Dat kan bijvoorbeeld met tijdig geleverde, betrouwbare data vanuit onze bedrijven. Daar ligt dan een grotere verantwoordelijkheid voor onze sector, daar zijn we ons terdege van bewust.’

Voorwaardelijke toelating

Een ander instrument dat – naast een effectieve inzet van de fast track – meer aandacht verdient, is het verder ontwikkelen van voorwaardelijke toelating, zodat dit vaker wordt toegepast.
Vos: ‘Als je hierover goede afspraken maakt, kan het ervoor zorgen dat een nieuw medicijn op een verantwoorde manier sneller bij de patiënt komt.’

Brief minister Agema