03-09-2024

Van afval naar grondstof op Duurzame Dinsdag

PenLife project van start op 6 september
Shutterstock 2297490455 insuline pen diabetes

Beeld u zich eens in: een berg afval zo groot als 12.000 wasmachines. Dat is vergelijkbaar met de hoeveelheid insulinepennen die elk jaar in Nederland worden weggegooid. Het PenLife project brengt hier verandering in. Voorgevulde insulinepennen krijgen een tweede leven door ze in te nemen en te recyclen.

Annelies de Lange, programmamanager bij de Vereniging Duurzame Geneesmiddelen (VIG), is één van de initiatiefnemers van het project. ‘Insulinepennen zijn letterlijk van levensbelang voor mensen met diabetes. Doordat hun lichaam geen of onvoldoende insuline aanmaakt, of er onvoldoende op reageert, dienen zij insuline bij zichzelf toe. Na gebruik moeten de pennen worden weggegooid en worden verwerkt als afval. Dat kan anders, wist ik door voorbeelden uit andere landen. Dat het nu ook in Nederland is gelukt om deze pennen te gaan recyclen, is fantastisch nieuws op deze Duurzame Dinsdag.’

25% minder restafval

De VIG zet zich al geruime tijd in voor een duurzaam beleid rondom geneesmiddelen. ‘Om in gezamenlijkheid te werken aan een duurzame gezondheidszorg, hebben we de Green Deal Duurzame Zorg (GDDZ) ondertekend. Circulariteit is één van de thema’s waar de GDDZ zich hard voor maakt. Het doel is 25% minder restafval in 2026 en maximaal circulaire zorg in 2050’, legt De Lange uit. ‘Samen met onze leden zoeken we naar samenwerking met andere partijen in de gezondheidszorg om onze duurzame ambities waar te maken. Dit PenLife project is daar een prachtige uitkomst van.’

Samenwerken met diverse partijen

Het PenLife project is een samenwerkingsverband van één van onze leden met een diabetesportfolio, Boots Apotheken, Alliance Healthcare en de VIG. ‘Samen aan een oplossing werken, geeft veel positieve energie’, aldus De Lange. ‘En als het dan lukt om tot zo’n concrete verbeterslag te komen… Dat geeft een enorme boost om ons in te blijven spannen en steeds een stapje meer te verduurzamen.’

Uitrollen naar heel Nederland

Vanaf 6 september kunnen de gebruikte insulinepennen bij de 15 deelnemende Boots Apotheken worden ingeleverd. Na afloop van dit halve jaar verzamelen we feedback van de apotheken en de patiënten. We vragen hen naar uitdagingen, verbeterpunten en de algemene tevredenheid over het programma. Met die feedback worden de verbeterpunten binnen de gehele recycleketen in kaart gebracht. Het uiteindelijke doel is om het recycleproces uiteindelijk voor alle insulinepennen te introduceren bij iedere Nederlandse apotheek.

Samen bouwen we aan een duurzamere toekomst!