09-10-2024

VIG-bestuur verwelkomt Ignacio Tudurí

Ignacio Tuduri Abb Vie landscape

De Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG) verwelkomt een nieuw lid in het bestuur: Ignacio Tudurí, algemeen directeur van AbbVie Nederland. Hij neemt zowel ziekenhuiservaring als internationale kennis van de zorg- en farmaceutische sector mee. Namens de leden en het bureau feliciteren we Tudurí met zijn benoeming.

In zijn geboorteland Spanje startte Tudurí zijn carrière als neuroloog. Ruim twintig jaar geleden, in 2002, maakt hij de overstap naar de farmaceutische sector. Zijn motivatie: ‘een brede impact maken op het welzijn van mensen’. Hij werkte bij verschillende geneesmiddelenbedrijven en vervulde zowel medische als commerciële rollen. Binnen AbbVie bekleedde hij de afgelopen dertien jaar diverse internationale functies met toenemende verantwoordelijkheid.

Verheugd over benoeming

Tudurí laat weten verheugd te zijn over zijn benoeming tot VIG-bestuurslid: ‘Ik ben erg blij met de kans om een betekenisvolle verandering teweeg te brengen voor innovatieve geneesmiddelen in Nederland. De VIG is, in samenwerking met professionals in de gezondheidszorg, onvermoeibaar bezig om ervoor te zorgen dat patiënten de beste innovatieve behandelingen krijgen precies wanneer ze die nodig hebben - niet alleen als laatste redmiddel.'

Tudurí vervolgt: 'Daarnaast is het cruciaal om het grote economische belang en het baanbrekende onderzoek dat onze industrie bijdraagt aan ons land te erkennen en te waarderen. Dit is het moment om constructieve debatten te voeren met de overheid en andere belanghebbenden op basis van accurate gegevens die beschikbaar zijn en gebruikt moeten worden.’

Vertrekkend lid

De komst van een nieuw bestuurslid, betekent dat we ook afscheid nemen van een vertrekkend lid. We zijn Marco Frenken (Lilly) – tot begin dit jaar bestuursvoorzitter van de VIG en daarna vicevoorzitter tot aan het einde van zijn zittingstermijn in september - zeer dankbaar voor zijn niet-aflatende inzet voor onze sector in het algemeen en voor de VIG in het bijzonder. Begin dit jaar blikte Frenken terug op zijn rol in het VIG-bestuur in een interview met de VIG.

VIG bestuur

Het bestuur van de VIG bestaat uit onafhankelijk voorzitter Mark Kramer en zes algemeen directeuren van lidbedrijven. Behalve Ignacio Tudurí hebben de volgende directeuren zitting in het bestuur: vicevoorzitter Sanne Groenemeijer (Novo Nordisk), Carolina Correa (Amgen), Martijn Bax (AstraZeneca), Erik Holl (J&J Innovative Medicine) en Sabine Tews (Gilead). Mark Kramer is niet werkzaam bij één van de leden.