20-04-2021

VIG Talks over medicijnresten en weesgeneesmiddelen

Cathy van Beek Sander Mager
De komende maand zijn er twee VIG Talks gepland, op donderdag van 16.00 tot 17.00 uur. Op 22 april draait dit online event om medicijnresten in het water. Donderdag 20 mei staat het onderwerp weesgeneesmiddelen centraal.

Jaarlijks belandt er zeker 190.000 kilo aan medicijnresten in sloten en rivieren. Om dit aan te pakken is vergaande samenwerking tussen farma-, zorg- en watersector cruciaal. Hierover gaat de VIG Talk op 22 april met Cathy van Beek en Sander Mager.

Drinkwaterkwaliteit
Geneesmiddelen leveren een waardevolle en vaak onmisbare bijdrage aan het leven van mensen. Tegelijkertijd komen de resten daarvan, met name via urine en ontlasting, in het riool en na gedeeltelijke zuivering in sloten en rivieren terecht. Dat is een bedreiging voor het ecosysteem, het leven in het water en lastig voor de bereiding van drinkwater. Het vergt steeds meer inspanning om onze drinkwaterkwaliteit op peil te houden.

Sprekers
Sander Mager houdt zich als bestuurder van Waterschap Amstel, Gooi & Vecht en bestuurslid van de Unie van Waterschappen bezig met waterkwaliteit en duurzaamheid. Hij vertelt over de historie van medicijnresten in het oppervlaktewater, hoe groot dit probleem is voor de waterschappen, en hoe waterschappen hiermee omgaan.

Cathy van Beek vertelt vanuit haar rol als kwartiermaker Green Deal Duurzame Zorg en voormalig bestuurder RadboudUMC, waarom medicijnresten uit water één van de vier pijlers van de Geen Deal Duurzame Zorg is, welke partijen vanuit de zorg betrokken zijn en welke rol elke partij hier volgens haar in heeft. Ook gaat zij in op het belang van duurzaamheid van de internationale productieketen.

Beide sprekers geven antwoord op de vraag wat er nodig is om binnen elke regio de meest impactvolle, doelmatige en duurzame oplossingen in te zetten.

Weesgeneesmiddelen
Donderdag 20 mei is er een VIG Talk over weesgeneesmiddelen, van 16.00 tot 17.00 uur. Europa kent nu ruim twintig jaar een stimuleringsregeling om de ontwikkeling van medicijnen tegen zeldzame ziektes te ondersteunen. Die succesvolle regeling leverde in die periode 191 nieuwe weesgeneesmiddelen op, maar staat momenteel onder druk. Hoe nu verder? Annemieke Aartsma-Rus (hoogleraar translationele genetica, LUMC) en Cor Oosterwijk (directeur van patiëntkoepel VSOP) laten er hun licht op schijnen.

Aanmelden

Beide VIG Talks zijn kosteloos en voor iedereen toegankelijk. Via de chatfunctie kunt u vragen stellen aan de sprekers. Aanmelden is al mogelijk!