Verzending voortaan per email
Patiënten moeten er op kunnen vertrouwen dat geneesmiddelen veilig en effectief zijn. Om dit zo goed mogelijk te kunnen garanderen, moeten farmaceutische bedrijven een handelsvergunning voor nieuwe geneesmiddelen aanvragen bij het College ter Beoordeling voor Geneesmiddelen (CBG) of het Europees Geneesmiddelenbureau (EMA).
Onderdeel van de handelsvergunning is de verplichting voor bedrijven om zorgverleners op de hoogte te houden van kwaliteitsdefecten en belangrijke nieuwe risico-informatie over een geneesmiddel. Daarvoor gebruiken we een speciale procedure.
Per 1 oktober 2024 worden DHPC’s en recalls zoveel mogelijk elektronisch verspreid. Dat gebeurt in landen om ons heen al langer. NB: Tot 1 oktober kregen zorgverleners per post informatie toegestuurd in een envelop met een oranje of witte hand erop (voor de herkenbaarheid).
Lees meer: Aanvragen oranje hand en witte hand
Website CBG: Vragen en antwoorden over beleidswijziging risicocommunicatie
Website IGJ: Veelgestelde vragen over digitale recallberichten
Nee. Het educatief materiaal, waaronder voorlichtingsfolders over belangrijke aanvullende informatie over geneesmiddelen, blijf je voorlopig per post ontvangen in een Witte Hand Envelop.
Ja, ook de recall-brief wordt per 1 oktober digitaal verzonden. De IGJ is verantwoordelijk voor het beleid rondom de recall-brieven. Meer informatie hierover vind je op de website van de IGJ.
De verzending per post verdwijnt niet helemaal. Zorgverleners van wie geen e-mailadres bekend is, blijven de DHPC of recall per post ontvangen.
We gebruiken een e-mailadres dat niet gebruikt wordt voor commerciële doeleinden. Dat maakt de kans kleiner dat het bericht in de ongewenste e-mails terecht komt.
Nadat de inhoud, de doelgroepen en de wijze van verspreiding van de DHPC/recall met het CBG en de IGJ zijn afgestemd, zijn de firma’s verantwoordelijk voor de verzending. De afzender van de DHPC/recall zal daarom de firma zijn.
De digitale DHPC is, net zoals de DHPC per post, te herkennen aan de Oranje of Witte Hand. Een recall wordt altijd verzonden met een Oranje Hand. Zowel in de e-mail als in de bijgevoegde brief (PDF) is het gekleurde hand icoon opgenomen. Daarnaast bevat de titel van het digitale bericht de volgende elementen: ‘DHPC <naam geneesmiddel>: <korte uitleg van wat er aan de hand is>’.
Een voorbeeld van een titel: ‘DHPC Topiramaat : Nieuwe maatregelen voor topiramaat om blootstelling tijdens de zwangerschap te
voorkomen’
Nee. De berichten over DHPCs en recalls worden alleen verstuurd naar vooraf afgestemde doelgroepen. Niet-medici vallen hier niet onder. Het CBG biedt als alternatief een e-mailservice, waarbij niet-medici zich specifiek kunnen aanmelden voor ‘nieuws over veiligheid van medicijnen’.
Algemene e-mailadressen, zoals info@apotheek.nl, volstaan niet om DPHC’s of recalls digitaal te ontvangen. Vergunninghouders zijn verplicht mededelingen over een DPHC of recall gericht uit te sturen naar individuele zorgverleners. Zij moeten ook aan de autoriteiten rapporteren hoe succesvol de verspreiding van hun bericht geweest is. We begrijpen dat een algemeen e-mailadres wel handig kan zijn voor ontvangers, bijvoorbeeld bij de vakantie of ziekte van de zorgverlener of apotheker. Het is daarom mogelijk om als extra, tweede emailadres, een algemeen adres op te geven.
Nee. Het is niet toegestaan om het e-mailadres voor andere doeleinden te gebruiken. Jouw e-mailadres wordt alleen gebruikt voor het toesturen van risicocommunicatie, tenzij je zelf hebt aangegeven in de database van IQVIA dat jouw e-mailadres ook voor andere doeleinden mag worden gebruikt. Denk aan informatie over klinische studies, medische productinformatie of medische nascholingen.
Als zorgverlener ontvangt ude DHPC/recall voortaan per e-mail. U kunt zich daarvoor opgeven via de website risicomeldingen .
Na controle wordt het mailadres toegevoegd aan de verzendlijst. Het e-mailadres zal niet zonder toestemming voor andere doeleinden worden gebruikt mits hier al niet eerder andere opt-ins voor zijn gegeven. Omdat vergunninghouders van geneesmiddelen verplicht zijn mededelingen over een DPHC of recall gericht uit te sturen naar individuele zorgverleners is het gebruik van een algemeen emailadres niet voldoende. Wel kan dit als alternatief emailadres worden opgegeven. Als er geen e-mailadres bekend is, dan blijft u de DHPC/recall per post ontvangen.
DHPC’s en recalls worden zo veel mogelijk via e-mail verstuurd. Er zijn meerdere aanleidingen voor deze verandering:
– Digitale verzending is sneller dan post. In veel andere Europese landen is de verzending daarom al digitaal.
– Het digitaal versturen van DHPC’s en recalls is duurzamer.
– Zorgverleners geven zelf aan dat ze de DHPC en recall liever digitaal dan per post ontvangen.
– Het is duurzamer. Electronisch verzenden van DHPC’s en recalls bespaart veel papier.
Het beleid voor het versturen van de DHPC en recallbrief is veranderd. Sinds 1 oktober 2024 wordt de DHPC digitaal (per e-mail) verzonden in plaats van via de post. Alleen de ontvangers van wie er geen e-mailadres bekend is, ontvangen de brieven nog wel per post.