Toegankelijkheid medicijnen ontwikkelingslanden

Toegankelijkheid medicijnen

Nog altijd beschikken veel mensen in ontwikkelingslanden niet over de noodzakelijke geneesmiddelen. Wereldwijd werken geneesmiddelenbedrijven samen met overheden en universiteiten aan verbetering van de gezondheidszorg in ontwikkelingslanden.

Het gaat hierbij om samenwerkingsprogramma’s rond verbetering van de zorg, voldoende beschikbaarheid van geneesmiddelen, de ontwikkeling van nieuwe geneesmiddelen (waaronder vaccins) en aandacht voor preventie.Om de geneesmiddelenbedrijven te stimuleren om deze uitdagingen aan te gaan, ontwikkelde de Nederlander Wim Leereveld de Access to Medicine Index. Deze ranglijst beoordeelt de inspanningen van geneesmiddelenbedrijven op dit vlak.

De Index kreeg internationale erkenning en wordt ondersteund door gezaghebbende (financiële) bronnen. Elke twee jaar verschijnt een nieuwe ranglijst. De Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen stond vanaf het begin positief tegenover het initiatief van Leereveld.

Jaarlijks overzicht
De internationale organisatie IFPMA maakt jaarlijks een overzicht van de programma’s met alle informatie over de aard en omvang van de projecten, de betrokken bedrijven en organisaties, de doelen en resultaten. Het overzicht is volledig transparant en in te zien op de IFPMA website.

Access to Medicine Index