07-09-2021

Schouw enthousiast over oproep Wieke Paulusma (D66)

Wieke Paulusma
‘We waren soms te weinig voorbereid en te afhankelijk van het buitenland’, zegt D66-Kamerlid Wieke Paulusma in Zorgvisie. ‘We moeten medicijnen weer op Europese bodem gaan produceren.’

Het kersverse Kamerlid uit Groningen houdt een vurig pleidooi om de productie van geneesmiddelen terug te brengen naar Europa. VIG-directeur Gerard Schouw is enthousiast over dit idee, vooral voor Nederland ziet hij grote kansen. ‘Nederland heeft alles in zich om het Boston van Europa te worden. We hebben geweldige academische ziekenhuizen, kennisinstellingen en bedrijven die goed samenwerken aan nieuwe en toekomstige medicijnen.’

Medicijndialoog

De laatste paar jaar heeft de geneesmiddelensector miljarden geïnvesteerd in research & development en productielocaties in Nederland. Schouw: ‘De komst van het Europees Medicijnagentschap EMA naar Amsterdam maakt ons land nog aantrekkelijk voor investeerders. Nederland kan hiermee koploper worden in Europa.’
Hierover organiseert de VIG op 7 oktober een grote bijeenkomst met voormalig premier Jan Peter Balkenende als keynote spreken. Aanmelden kan iedereen en is gratis!

Artikel Zorgvisie

Aanmelden Medicijndialoog 7 oktober