Uitgaven research & development

Onderzoek laboratorium

De lidbedrijven van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen publiceren jaarlijks hun uitgaven aan onderzoek en ontwikkeling (R&D) op hun website. Hierbij gaat het om jaarlijkse onderzoekskosten die in Nederland worden gemaakt. Gemiddeld geven geneesmiddelenbedrijven rond de 15% van de totale omzet uit aan R&D.

Om de kosten van onderzoek en ontwikkeling zo transparant mogelijk te maken, heeft EFPIA, de Europese koepel van geneesmiddelenbedrijven, sinds 2016 alle aangesloten Europese geneesmiddelenbedrijven gevraagd hun uitgaven aan research & development te publiceren op hun eigen bedrijfswebsite (klik hier voor deze ‘Disclosure code’ van EFPIA).

De R&D-kosten bestaan uit uitgaven aan niet-klinische studies, klinische studies en prospectieve niet-interventie studies. Deze kosten worden op geaggregeerde basis door elk lid jaarlijks openbaar gemaakt op nationaal niveau. Ook de leden van de VIG publiceren jaarlijks deze cijfers op hun websites. Een overzicht van alle lidbedrijven van de VIG vindt u bij Onze Leden.