14-09-2021

7 oktober Congres Green Deal: Doe mee en teken ook!

Green Deal logo met witrand
De zorg kan en moet duurzamer. Daar kunnen we allemaal aan bijdragen, ook de geneesmiddelensector. Door het tekenen van de Green Deal Duurzame Zorg laten we zien dat we onze verantwoordelijkheid nemen. Doet u ook mee?

Op 7 oktober, tijdens het Congres Duurzame Zorg, worden de nieuwe partijen in de zorg bekendgemaakt die hun handtekening hebben gezet onder de Green Deal. Daarmee spreken ze de belofte uit om hun bijdrage te leveren aan het halveren van de footprint van de zorg de komende tien jaar.

Pijlers

‘Gezamenlijk werken we met alle partijen in de medicijnketen aan drie pijlers’, zegt Brigit van Soest-Segers, programmamanager van de coalitie Duurzame Farmacie. ‘Dat zijn CO2-reductie, circulair werken en terugdringen medicijnresten in het water. Er lopen al heel wat mooie initiatieven van bedrijven, zorginstellingen en apothekers om de medicijnketen te verduurzamen. Tijdens het Congres Duurzame Zorg zijn er workshops en lezingen waar je inspiratie kunt opdoen over het verduurzamen van de zorgsector. Zo leren we van elkaar!’

Programma Congres

Dorota Jarosińska van de World Health Organisation (WHO) legt uit waarom de wereldwijde klimaatcrisis ook een gezondheidscrisis is. Zorgbestuurders gaan met elkaar in gesprek tijdens een rondetafelgesprek en er worden voorbeelden getoond uit een andere sector: de textielketen. In de deelsessies worden kennis en ervaringen uit de zorg gedeeld. Van operatiekamer tot huisartsenpraktijk en van woon-zorgcomplex tot GGZ. Bekijk het volledige programma op de website.

Voortouw

De Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen, Bogin, Neprofarm en KNMP namen in 2019 het voortouw en tekenden als een van de eerste partijen uit de geneesmiddelensector de Green Deal. Vijftien leden van de VIG volgden dit voorbeeld en zetten ook hun handtekening. Bijna alle geneesmiddelenbedrijven zijn op mondiaal niveau al jaren bezig met het terugdringen van de CO2-footprint van ontwikkeling en productie van medicijnen. Bedrijven hebben gezamenlijk een White Paper opgesteld met hun doelstellingen wanneer ze volledig klimaat neutraal verwachten te zijn. Zo verwacht Johnson & Johnson in 2025 alle elektrische processen te voorzien van 100% groene stroom - op dit moment komt 50% van hun stroom van een duurzame bron. Tegen 2030 verwachten ze volledig CO2-neutraal te zijn.

Verantwoordelijkheid

Ralph Blom, General Manager van Chiesi, is enthousiast over de aandacht voor het verduurzamen van de zorg: ‘Wij nemen onze verantwoordelijkheid en tekenen de Green Deal Duurzame Zorg. Laten we dat nu allemaal doen en ervoor zorgen dat we een betere wereld krijgen.’ Wendy Maas, health policy lead bij Roche: ‘Ik denk dat het voor elk bedrijf in de gezondheidssector belangrijk is om zich hier aan te committeren en een steentje bij te dragen. Want dit moet je samen doen!’

Video

Meer weten over de Green Deal en waarom tekenen zo belangrijk is? Bekijk dan deze video met naast Ralph Blom en Wendy Maas, andere enthousiaste vertegenwoordigers uit de sector die uitleggen waarom zij zich inzetten om de zorg te verduurzamen.

Video Green Deal Duurzame Zorg

Programma en aanmelden Congres Duurzame Zorg

Meer weten over Green Deal Duurzame Zorg: stuur een mail naar [email protected] of [email protected]