28-09-2021

Acht leden VIG tekenen Green Deal Duurzame Zorg

Green Deal logo met witrand
Acht lidbedrijven van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen hebben de Green Deal Duurzame Zorg getekend. Daarmee spreken ze de belofte uit zich in te zetten voor de verduurzaming van de zorgsector.

AstraZeneca, GSK, Pfizer, Merck, MSD, Lilly, Novartis en AbbVie zetten - in aanloop naar het congres Duurzame Zorg op 7 oktober – ook al hun handtekening onder de Green Deal. Daarmee komt het totaal uit op zestien lidbedrijven. Eerder sloten Takeda, Boehringer Ingelheim, Roche, Chiesi, Janssen, Amgen, Bayer en Novo Nordisk zich al aan bij de beweging van zorgpartijen die zich inzetten voor het terugbrengen van hun milieu- en klimaatimpact.

Vier pijlers

Iedere partner van de Green Deal Duurzame Zorg stelt zijn eigen doelstellingen op die zijn gebaseerd op vier pijlers: CO2-reductie, circulair werken, terugdringen medicijnresten in water en het creëren van een gezonde leefomgeving.

Green Team Pfizer

Pfizer heeft een Green Team gevormd dat zich op allerlei manieren inzet voor het verduurzamen van haar eigen bedrijfsactiviteiten én de zorgsector in het algemeen. Jan Karel van Eijnatten zit in het Green Team en vertelt over de initiatieven die Pfizer heeft opgezet: ‘Een mooi actueel voorbeeld is het recyclen van de speciale transportdozen waarin het coronavaccin van Pfizer en BioNTech wordt vervoerd. 80% van deze dozen worden naar afloop naar Pfizer teruggestuurd, daar waar nodig opgeknapt en hergebruikt.’ (Zie ook video met Karel van Eijnatten)

Groene beweging

Brigit van Soest, programmamanager Duurzaamheid van de Coalitie Duurzame Farmacie – een samenwerking van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen, Bogin, Neprofarm en KNMP - is blij dat steeds meer partijen zich aansluiten bij de Green Deal. ‘Er is een groeiend besef van urgentie. Ook de gezondheidszorg wordt immers geconfronteerd met de effecten van de klimaatverandering’, aldus Van Soest. ‘Bovendien draagt de sector zelf ook bij aan klimaatverandering.’ De Nederlandse zorgsector is verantwoordelijk voor 7% van de totale jaarlijkse Nederlandse CO2-uitstoot. De productie, transport en de zorg rondom geneesmiddelen neemt hiervan een kleine 1/5 deel voor haar rekening.’