14-09-2021

Blog Esmé Lighaam & Laura Brinkman: Trots!

Combi foto esme en laura
Trots! Dat is het woord dat in me opkomt als ik terug kijk op de afgelopen anderhalf jaar als bestuursvoorzitter van de Young Innovators of Medicines. Trots op de stappen die wij met elkaar hebben gezet. Trots op de vier elementen die deze periode voor mij karakteriseren: innovatie, visie, leiderschap en zichtbaarheid.

Onze naam ‘Young Innovators of Medicines’ zegt het al, innovatie zit in ons DNA. Het naar de patiënt brengen van innovatieve geneesmiddelen die ziektes kunnen genezen of dragelijk kunnen maken, is onze gemeenschappelijke driver. Een prachtig voorbeeld hiervan, is de enorme snelheid waarmee de innovatieve farmaceutische sector meerdere vaccins op de markt heeft gebracht tegen de COVID-19 pandemie. Het laat bovendien de enorme waarde van innovatie in onze sector zien.

Met onze ambitieuze en aangescherpte visie die wij op 25 maart hebben uitgebracht, laten we een duidelijk geluid horen over hoe de toekomst van onze sector eruit zou moeten zien. Maar dat vraagt om leiderschap, vooral als het gaat om preventie, beschikbaarheid van geneesmiddelen, een nationale data-infrastructuur en samenwerking in de zorg. De eerste stappen zijn gezet, nu het is zaak om door te zetten.

Daarnaast hebben wij met onze initiatieven proactief de dialoog opgezocht en hebben we een gezicht gegeven aan de jonge medewerkers in onze sector. Kortom, ik kijk met veel trots terug op afgelopen periode met de Young Innovators of Medicines. Ik geef dan ook met het volste vertrouwen het stokje over aan mijn opvolger Laura Brinkman. Ik ben ervan overtuigd dat zij de ingezette lijn zal voortzetten en verder uitbouwen.

Laura: Met trots neem ik, na anderhalf jaar als bestuurslid van de Young Innovators of Medicines, het voorzitterschap over van Esmé. Ik wil Esmé bedanken voor haar enthousiasme en strategische blik waarmee zij zich, als leider van de YIM, heeft ingespannen voor onze sector. Om samen met diverse zorgpartijen te werken aan waardegedreven en toekomstbestendige zorg voor patiënt en maatschappij. Want dát is waar wij voor gaan!

De COVID-19 pandemie heeft ons laten zien hoe belangrijk samenwerking tussen verschillende partijen in de zorg is. Samenwerken om met innovaties waarde toe te voegen aan de zorg. Nu is het zaak die samenwerking verder uit te bouwen. Want wij willen innovatieve geneesmiddelen zo snel mogelijk en veilig beschikbaar stellen voor Nederlandse patiënten; nu én in de toekomst.

Ik vind het geweldig om me hiervoor vanuit mijn nieuwe rol, samen met alle YIM-ers, met hart en ziel in te spannen. Vol energie gaan wij aan de slag om onze ambities te realiseren; ik kijk er naar uit!

Benieuwd? Volg ons op LinkedIn voor updates over onze activiteiten, blogs & vlogs!

Esmé Lighaam & Laura Brinkman
(Young Innovators of Medicines)