20-10-2020

Blog Esmé Lighaam: Preventie verdient bekostiging

Voorkomen is beter genezen. Dat is de gedachte achter de aangescherpte coronamaatregelen van het kabinet, die moeten voorkomen dat de IC’s eind november weer volstromen. Laten we de kracht van preventie veel vaker benutten in de zorg!

Premier Rutte kondigde op 13 oktober een gedeeltelijke lockdown aan, vanwege de alarmerende stijging van het aantal coronabesmettingen. Als de huidige trend doorzet, moeten de ziekenhuizen eind november driekwart van de reguliere ziekenhuisopnames afzeggen. Een schrikbeeld. Dat zou namelijk betekenen dat kanker- of hartoperaties van onze naasten niet door kunnen gaan. Hopelijk zijn de nieuwe maatregelen voldoende om dit doemscenario te voorkomen.

Te lang wachten kan grote gevolgen hebben voor onze gezondheid. Dat geldt niet alleen bij COVID-19, maar ook bij onze gezondheid in bredere zin. Jaarlijks sterven 35.000 Nederlanders door roken, overgewicht of probleemdrinken. De overheid heeft hiervoor maatregelen geformuleerd in het Nationaal Preventieakkoord. Maar is dat voldoende?

De geneesmiddelensector zet alles op alles om het accent te verschuiven van genezen naar voorkómen. Innovatieve geneesmiddelen die nu nog vaak nog ‘in de pijplijn’ zitten, worden straks steeds vaker ingezet in een vroeg stadium van een ziekte, als de patiënt nog weinig symptomen heeft. We streven ernaar dat aandoeningen zoals obesitas, diabetes mellitus type 2, cardiovasculaire aandoeningen en COPD in de toekomst minder vaak voorkomen. Mooi, zult u zeggen. Maar toch wringt er iets.

Ons huidige bekostigingssysteem is hier nog niet goed op ingericht. Inspanningen van vandaag die over pakweg tien jaar belangrijke gezondheidsvoordelen opleveren, worden onvoldoende vergoed. De meeste klinische studies duren niet veel langer dan vijf jaar. We hebben dus andere vormen van dataverzameling nodig. Bredere inzet van Real World Evidence kan hierbij mogelijk uitkomst bieden.

Preventie verdient bekostiging op basis van uitkomsten. Alle zorgpartijen zijn verantwoordelijk voor het bewerkstelligen van deze verandering. Daarom pleiten wij, als Young Innovators, voor de oprichting van een taskforce die alle betrokken zorgpartijen verenigt. Laten we samen een plan formuleren, waarmee we de inzet en vergoeding van preventie en preventieve geneesmiddelen verbeteren.

Voorkomen is beter dan genezen. Een open deur? Misschien wel, maar het is makkelijker gezegd dan gedaan. En ontzettend hard nodig!

Esmé Lighaam,
voorzitter Young Innovators of Medicines

Reageren? Interesse om met ons in gesprek te gaan over een Taskforce Preventie? Mail: [email protected]

Nationaal Preventieakkoord