28-09-2021

IFPMA verwacht 24 miljard vaccins medio 2022

Vaccins, corona, flesje
De totale productie van COVID-19 vaccins zal in juni 2022, als er geen grote knelpunten of handelsbelemmeringen zijn, oplopen tot circa 24 miljard doses.

Dat maakte IFPMA, de mondiale koepelorganisatie voor geneesmiddelen- en biotechbedrijven, vorige week bekend tijdens de wereldwijde vaccintop in New York. ‘Innovatieve biofarmaceutische bedrijven lopen voorop in de bestrijding van de pandemie, onder andere door in recordtijd COVID-19-vaccins te ontwikkelen en produceren. We nemen deel aan deze top, om onze toewijding en betrokkenheid te tonen richting overheden en gezondheidspartners, om samen onze inspanningen om COVID-19 te verslaan, uit te breiden en te verbeteren.’

Vaccinproductie

IFPMA verwacht dat de productie van COVID-19-vaccins deze maand de 7,5 miljard doses bereikt en dat dit aantal eind 2021 uitkomt op 12 miljard vaccins. In dit tempo, op basis van de meest conservatieve prognoses (Airfinity report) - zelfs als regeringen in G7-landen besluiten om tieners en volwassenen met meer dan 80% te vaccineren en besluiten boosters te geven aan risicopopulaties - zouden er tegen het einde van dit jaar nog steeds meer dan 1,2 miljard doses beschikbaar zijn voor lage- en middeninkomenslanden.

Distributie

De G7- en G20-landen maken plannen om de verdeling van vaccins te verbeteren. Naast de reeds toegezegde doses, kunnen er volgens IFPMA nu al elke maand meer dan 200 miljoen doses beschikbaar zijn voor lage- en middeninkomenslanden. ‘Politiek leiderschap is van cruciaal belang voor de distributie van de 1,2 miljard doses eind 2021’, aldus de koepelorganisatie. ‘Evenals een efficiënte verdeling van deze doses.’

Verklaring IFPMA ‘Global COVID-19 Summit: Ending the Pandemic and Building Back Better’