12-07-2019

Nederlands biotechbedrijf wijkt uit naar Canada

Het Nederlandse biotechbedrijf Orca Therapeutics wijkt voor een belangrijk medisch onderzoek uit naar Canada, omdat de Nederlandse regelgeving volgens de onderneming te veel belemmeringen opwerpt. ‘Het is ongelooflijk frustrerend’, zegt ceo Kees Groen.

Het Financieele Dagblad (FD) berichtte hier vrijdag over. Orca Therapeutics ontwikkelt een gentherapie tegen prostaatkanker. In Canada kreeg Orca onlangs groen licht voor het testen van zijn gentherapie op 24 patiënten, een maand na het indienen van de aanvraag. Dat proces had in Nederland volgens Groen zeker een jaar geduurd. ‘En dan was het nog onzeker geweest of we ook echt toestemming hadden gekregen.’
Arne Weverling, Tweede Kamerlid voor de VVD, noemt het besluit van Orca om naar Canada te verkassen ‘tenenkrommend’. Volgens hem zet Nederland zichzelf op achterstand met de complexe procedures.

Milieucontroles
Gentherapie maakt het mogelijk nieuw genetisch materiaal in te brengen bij patiënten, meestal om een ‘defect’ gen te repareren. Daarbij wordt gebruik gemaakt van genetisch gemanipuleerde virussen. In Nederland is een strenge milieutoets van kracht, omdat de gemodificeerde virussen in theorie in het milieu terecht kunnen komen. Overheden in andere westerse landen menen dat er nauwelijks sprake is van een risico op besmetting. Zij kennen daarom relatief eenvoudige milieucontroles, schrijft het FD.

Doorbraak gentherapie
Dit is in toenemende mate een probleem, aangezien gentherapie momenteel een doorbraak beleeft. Het Nederlandse biotechbedrijf Uniqure verplaatste al eerder een groot deel van zijn activiteiten van Amsterdam naar de Verenigde Staten, mede vanwege de strikte wet- en regelgeving in Nederland. Uniqure geldt als een koploper in de gentherapie.

Braafste jongetje
De Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen wijst al langere tijd op de knelpunten rond de wet- en regelgeving voor gentherapie. Deze therapieën zijn vaak revolutionair en kunnen worden beschouwd als gamechangers. ‘We lopen hopeloos achter’, zei Gerard Schouw, directeur van de Vereniging, in december al in het FD. ‘Het lijkt alsof Nederland het braafste jongetje van de klas wil zijn, met een onnodig strenge interpretatie van Europese wetgeving.’ De Tweede Kamer nam op 3 juli drie belangrijke moties van Kamerlid Weverling aan, om meer ruimte te creëren voor gentherapie.

Wet houdt gentherapie weg bij patiënt