Het beleid voor het versturen van de Direct Healthcare Professional Communicatie (DHPC) en de recall is gewijzigd per 1 oktober 2024. Vanaf heden gaat de verzending zo veel mogelijk per email.
Patiënten moeten er op kunnen vertrouwen dat geneesmiddelen veilig en effectief zijn. Om dit zo goed mogelijk te kunnen garanderen, moeten farmaceutische bedrijven een handelsvergunning voor nieuwe geneesmiddelen aanvragen bij het College ter Beoordeling voor Geneesmiddelen (CBG) of het Europees Geneesmiddelenbureau (EMA).
Onderdeel van de handelsvergunning is de verplichting voor bedrijven om zorgverleners op de hoogte te houden van kwaliteitsdefecten en belangrijke nieuwe risico-informatie over een geneesmiddel. Daarvoor gebruiken we een speciale procedure.
Per 1 oktober 2024 worden DHPC's en recalls zoveel mogelijk elektronisch verspreid. Dat gebeurt in landen om ons heen al langer. NB: Tot 1 oktober kregen zorgverleners per post informatie toegestuurd in een envelop met een oranje of witte hand erop (voor de herkenbaarheid).
Lees verder: Aanvullende informatie over de nieuwe procedure per 1 oktober