03-09-2024

Nieuwe werkwijze digitale risicocommunicatie: verzending voortaan per email

Shutterstock 1712082700_nieuwsbrief

Het beleid voor het versturen van de Direct Healthcare Professional Communicatie (DHPC) en de recall wijzigt per 1 oktober 2024. Op dit moment versturen handelsvergunninghouders deze risicocommunicatie per post naar zorgverleners. Vanaf oktober gaat de verzending zo veel mogelijk per email.

Veiligheid

Patiënten moeten er op kunnen vertrouwen dat geneesmiddelen veilig en effectief zijn. Om dit zo goed mogelijk te kunnen garanderen moeten farmaceutische bedrijven een handelsvergunning voor nieuwe geneesmiddelen aan vragen bij het College ter Beoordeling voor Geneesmiddelen of het Europees Geneesmiddelenbureau.

Onderdeel van de handelsvergunning is de verplichting voor bedrijven om zorgverleners op de hoogte te houden van kwaliteitsdefecten en belangrijke nieuwe risico-informatie over een geneesmiddel. Daarvoor gebruiken we een speciale procedure, waarbij zorgverleners per post informatie toegestuurd krijgen via een envelop met een oranje of witte hand er op. Dit in verband met de herkenbaarheid.

CBG envelop oranje witte hand

Nieuwe procedure

Deze postverzending gaat veranderen. Na 1 oktober 2024 zullen DHPCs en recalls zoveel mogelijk elektronisch worden verspreid, iets wat in landen om ons heen al langer gebeurd.

Lees verder: Aanvullende informatie over de nieuwe procedure per 1 oktober

Meer informatie

Q&A beleidswijziging digitale risicocommunicatie