08-01-2020

Nieuwe WGP: lagere geneesmiddelenprijzen vanaf april

Vanaf april 2020 komen er lagere maximumprijzen voor geneesmiddelen. Dit is het gevolg van een aanpassing in de Wet geneesmiddelenprijzen (WGP). Dat heeft het ministerie van Volksgezondheid eind december bekendgemaakt.

De Eerste Kamer stemde vlak voor het kerstreces in met de wetswijziging. Dit houdt in dat Duitsland per 1 april wordt vervangen door Noorwegen als referentieland. In de nieuwe situatie zijn er vier referentielanden voor de maximum geneesmiddelenprijzen: België, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Noorwegen. Per geneesmiddel geldt het gemiddelde van de prijzen in deze vier landen als de maximumprijs in Nederland. Aangezien de prijzen in Noorwegen lager zijn dan in Duitsland, leidt de wetswijziging tot lagere maximumprijzen vanaf april 2020.

Besparing
De nieuwe WGP moet jaarlijks ongeveer 300 miljoen euro per jaar aan besparingen opleveren, laat het ministerie weten in een persbericht. Dit komt overeen met ruimt 4% van de totale jaarlijkse uitgaven aan geneesmiddelen in Nederland.

Uit balans
De Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen heeft sterke bedenkingen bij de aanpassing van de WGP. De wet zorgt nu al voor een jaarlijkse besparing van € 150 à € 180 miljoen. De focus ligt in de wetswijziging te veel op besparingen en onvoldoende op kwaliteit en beschikbaarheid van medicijnen, vindt de Vereniging.