16-03-2021

Reminder VIG Talk Young over preventie

Esme Lighaam David Schuster
In vrijwel elk verkiezingsdebat over zorg wordt preventie gezien als belangrijke oplossingsrichting voor een toekomstbestendig zorgsysteem. Donderdag 25 maart is er een VIG Talk Young over dit onderwerp. Met als sprekers: Esmé Lighaam en David Schuster.

COVID-19 heeft nog eens indringend het belang van preventie onderstreept. Niet alleen in de vorm van vaccins, maar ook op het gebied van een gezonde leefstijl. Mensen met obesitas bleken bijvoorbeeld aanzienlijk meer risico te lopen op IC-opname dan mensen met een normaal lichaamsgewicht.
In het Visiedocument van de Young Innovators of Medicines (YIM) - de jongerentak van de innovatieve geneesmiddelensector - heeft preventie van (chronische) ziektes en preventie van complicaties van ziektes een prominente plek. Het visiedocument wordt eind maart gepubliceerd.

Sprekers

YIM-voorzitter Esm én Lighaam, medisch adviseur cardiovasculaire, renale en metabole aandoeningen bij AstraZeneca, voorziet in de nabije toekomst meer preventieve en zelfs curatieve behandelingen. Dit kan grote veranderingen in de zorg teweeg brengen. De vraag is, wat mogen deze nieuwe ‘preventie-interventies’ kosten en wat vinden wij het als maatschappij waard.
Tweede spreker is David Schuster, oud-voorzitter van Jong VWS. Schuster is op dagelijkse basis bezig met preventie, als senior beleidsmedewerker tabaksontmoediging bij het ministerie van VWS. Daar houdt hij zich onder andere bezig met de stoppen-met-roken zorg en het verminderen van het aantal verkooppunten van tabak. Ook vanuit de jongerentak van het ministerie krijgt dit onderwerp veel aandacht.

Chatvragen

U kunt zich aanmelden voor de VIG Talk Young, die plaatsvindt op donderdag 25 maart van 16.00 tot 17.00 uur. Deelnemers ontvangen enkele uren voor aanvang een linkje voor dit online event. Stel live een chatvraag aan Esm én en David!

Aanmelden VIG Talk Young 25 maart