05-02-2019

Young Innovators te gast bij VNO-NCW

‘You love us, or you hate us.’ Zo opende Gerard Schouw, directeur Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen, op 30 januari het Nieuwjaarsevent van de Young Innovators of Medicines. Dit keer vond het jaarlijkse evenement plaats bij VNO-NCW.

‘De farmaceutische sector ligt vaak onder vuur, maar ook de NS, banken, verzekeraars en de politiek moeten het regelmatig ontgelden in het publieke debat’, zei Schouw. Hij riep de 125 aanwezigen op zich hier vooral niet door te laten ontmoedigen.

‘Jullie zijn de future leaders of healthcare, met een veelbelovende toekomst. Daarnaast zijn jullie belangrijke ambassadeurs van het échte verhaal. Pak die rol en laat de mooie kanten van de geneesmiddelensector zien’, aldus Schouw.

In gesprek blijven
Het thema van de avond was ‘Future value: een kijkje achter de schermen in de politieke arena’.

Hugo van Rooijen, verantwoordelijk voor Public Affairs bij Janssen Europe, kon dat inkijkje geven, als lobbyist in Den Haag. Hij benadrukte hoe belangrijk het is om als sector in gesprek te blijven en kennis te delen. Politici zijn continu druk en hebben nauwelijks tijd om dikke dossiers door te nemen.
Van Rooijen: ‘Als lobbyist is het dus zaak om concrete oplossingen aan te leveren. Benadruk niet het negatieve, maar laten zien hoe je iets kunt verbeteren.’

Complex
Gastheer van de avond Anthony Stigter, secretaris van de VNO-NCW, gaf uitleg over de rol van een ondernemingsorganisatie bij onder andere de totstandkoming van het Klimaatakkoord, het pensioenstelsel en het Preventieakkoord. Stigter legde uit dat het complex is om tot een collectief standpunt te komen als ondernemersorganisatie, als je zoveel verschillende leden als achterban hebt.

Brexit
De laatste spreker van de avond was Lyne Biewinga. De Director Premier Membership bij de Britse Kamer van Koophandel (NBCC) volgt nauwlettend de ontwikkelingen rond de Brexit. Steeds meer bedrijven bereiden zich voor op de naderende Brexit, volgens Biewinga, en dat is een goede ontwikkeling. Ze benadrukte dat de Brexit veel impact zal hebben op geneesmiddelenbedrijven. Voor praktische informatie voor bedrijven over Brexit, verwees ze naar de site van de NBCC. Daar kunnen bedrijven onder meer een checklist vinden.

Speeddate

De avond werd afgesloten met de traditionele speeddate-ronde, die weer veel nieuwe connecties en enthousiasme opleverde. De Young Innovators treffen elkaar weer op het zomerevent.

Website Young Innovators of Medicines