13-10-2020

Blog Gerard Schouw: ATMP’s zijn geen speelbal, maar noodzaak. Punt!

["

Pati\u00ebnten wachten steeds langer op nieuwe geneesmiddelen. Daarbij spant de lange wachttijd voor ATMP\u2019s, de verzamelnaam voor een nieuwe medische generatie cel- en gentherapie\u00ebn, de absolute kroon. Deze innovatieve behandelingen dreigen speelbal te worden van besluiteloosheid in bestuurlijke en politieke arena\u2019s.<\/strong><\/p>","

Minister Tamara van Ark verwacht dat er op basis van de Horizonscan negen nieuwe geneesmiddelen in de sluis komen, werd vorige week bekend. Dit zijn voornamelijk oncologische middelen, waaronder twee nieuwe CAR T-celtherapie\u00ebn. Daarmee stromen tot medio 2021 zo\u2019n zestien nieuwe geneesmiddelen de sluis in, terwijl er al zeventien sluismiddelen liggen te wachten op het oordeel van de minister.

De opstoppingen op de snelwegen zijn verdwenen<\/em>, maar de files in de medicijnsluis breken record na record. De periode waarin de overheid en geneesmiddelenbedrijven onderhandelen over de prijs van innovatieve geneesmiddelen is in ons land opgelopen tot 380 dagen. Kostbare tijd gaat verloren. Tijd die veel kwetsbare pati\u00ebnten niet hebben. Of zoals hoogleraar Carin Uyl-De Groot recentelijk constateerde in onderzoek naar toegankelijkheid nieuwe kankermedicijnen: trage toelating kost mensenlevens.

De hekkensluiters qua toelating zijn ATMP\u2019s<\/em>. Een generatie behandelingen die zo nieuw en anders is, dat ze vastlopen in het toch al niet zo effici\u00ebnte traditionele toelatingssysteem. Wist u dat elk medicijn 29 stappen moet doorlopen voordat het instroomt in het verzekerde pakket? En ik weet het, ATMP\u2019s zijn complex en ik begrijp dat Keulen en Aken niet op dezelfde dag zijn gebouwd, maar besluiteloosheid helpt pati\u00ebnten niet.

Het is hoog tijd om ons systeem \u00e9cht aan te passen<\/em> aan de kansen die de eenentwintigste eeuw ons biedt, zodat pati\u00ebnten gebruik kunnen maken van de revolutionaire nieuwe mogelijkheden. De politiek heeft het breekijzer in handen. Kijk bijvoorbeeld naar onze Oosterburen, waar alle nieuwe geneesmiddelen een maand na registratie beschikbaar zijn voor pati\u00ebnten. Komende donderdag spreekt de Tweede Kamer hierover. Welk Kamerlid durft de besluiteloosheid te doorbreken en ruim baan te eisen voor deze revolutionaire nieuwe behandelingen, zodat Nederland van backbencher weer spits wordt?<\/p>

Gerard Schouw
<\/em>(directeur Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen)<\/em><\/p>\n \n