‘Waarom leggen jullie dat niet vaker uit?’ Dat vroeg een student in Amsterdam, bij de allereerste Your Future in Health, een serie bijeenkomsten waarbij de geneesmiddelensector in gesprek gaat met studenten. Hij doelde op kosten en opbrengsten van medicijnen, waarop we die middag onze visie gaven. We zeiden nog iets over de beperkingen die reclameregels ons opleggen, maar deze student had gewoon een goed punt. Zijn vraag zoemde dagen later nog door mijn hoofd. Binnen de kaders van wet en concurrentie kunnen we absoluut meer toelichten dan we nu al doen.
Ook tijdens ons Nieuwjaarsevent, waar we dit keer als Young Innovators te gast waren bij VNO-NCW, werd duidelijk dat proactief delen van informatie je verder helpt. Anthony Stigter nam ons mee in de activiteiten van de ondernemingsorganisatie, een complexe en intrigerende omgeving om in te werken. Hij liet zien dat je door het delen van duidelijke informatie een zeer diverse achterban kunt meenemen. Ook bij besluiten die niet voor iedereen meteen voor de hand liggen.
Dat was geheel in lijn met de presentatie van Gerard Schouw, die vertelde dat een duidelijke visie zorgt voor een helder beeld bij achterban en buitenwereld. De zelfbewuste lijn die de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen heeft ingezet, zorgt ervoor dat we steeds vaker gehoord worden. Laatst gaf Gerard Schouw bijvoorbeeld in het NOS Journaal een korte, maar krachtige reactie op magistraal bereiden. We kruipen uit onze schulp, en dat juich ik alleen maar toe.
De eerste maand van het nieuwe jaar toonde echter aan dat we er nog niet zijn. De media lieten regelmatig een eenzijdig beeld zien, dat samen te vatten is onder de noemer ‘dure medicijnen’. Begrijp me goed: kritiek mag, en kan juist verfrissend zijn. Maar ik heb er moeite mee als er amper ruimte is voor hoor en wederhoor. Laat beide kanten van de medaille zien, zou ik zeggen.
Binnen de Young Innovators doen we steeds meer aan communicatie. We gaan vaker het gesprek aan met studenten, young professionals en andere groepen, bijvoorbeeld om te vertellen wat wij verstaan onder future value. Onze nieuwe website is net live. Bovendien presenteren we binnenkort onze visie aan minister Bruins. Dáár zullen we zeker meer over delen. In de media worden we kritisch bejegend, dat kun je code geel noemen. Maar tegelijkertijd doen we voor talloze patiënten ontzettend goed werk, waar we als Young Innovators graag meer over vertellen. Dat is hoog tijd. Kom maar op, nodig ons uit!
Rick Henderik,
voorzitter Young Innovators of Medicines
Website Young Innovators of Medicines
Reageren? [email protected]