29-03-2024

Een gezondere, duurzame toekomst voor iedereen

Interview Carla Vos
Foto Carla Vos buiten

Te duur, te veel patiënten, te weinig zorgprofessionals: de zorgsector ligt onder druk. Dit vraagt om slimme oplossingen om de zorg toegankelijk en betaalbaar te houden. Carla Vos, directeur van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG), ziet een sleutelrol weggelegd voor innovatie en passende zorg, samen met een stevige focus op duurzaamheid.

Dat zegt Vos in een interview met Topic voor het Zorg en Welzijn-dossier, dat op vrijdag 29 maart als bijlage bij De Telegraaf verscheen. 'Mijn missie is het bevorderen van duurzame zorg, waarbij we niet alleen streven naar de beste behandeling voor patiënten in ziekenhuizen, maar ook inzetten op preventie en zorg dichtbij de patiënt. Innovatie en passende zorg zijn daarvoor van essentieel belang.'

Daarnaast zet de VIG stevig in op duurzaamheid. Vos: 'We hebben met diverse zorgpartners de Green Deal Duurzame Zorg ondertekend waarbij milieubelasting tot de zorg tot een minimum wordt beperkt. Hierbij worden ambitieuze doelen gesteld, waaronder het reduceren van medicijnresten die in het milieu belanden.'

Lees hier het hele interview met Carla Vos.