14-01-2020

Ferring lanceert leefstijlapp voor koppels met kinderwens

Ferring heeft een leefstijlprogramma gelanceerd voor patiënten die op een gezonde manier zwanger willen worden. De MijnFertiCoach app voorziet in de behoefte van veel koppels om op maat begeleiding te krijgen in een fertiliteitstraject.

‘Werken aan gezond ouders worden, begint met kennis over het belang van een gezonde leefstijl', zegt Naomi Tielen, Sr Manager Value Based Healthcare bij Ferring. ‘De app motiveert patiënten om een leefstijlverandering echt vol te houden. Het programma ontzorgt daarmee de arts en verpleegkundige.’ De app is een initiatief van Ferring en tot stand gekomen door de inzet en inbreng van gynaecologen en patiëntenvereniging Freya.

Waarde toevoegen
‘Vier jaar geleden zijn we gestart met de centrale vraag: hoe voegen we waarde toe, zodat de uitkomsten voor patiënt en partner in een fertiliteitstraject verbeteren?’ vertelt Tielen. ‘Er werd gestart met een patiënten focusgroep, de conclusies werden getoetst met een denktank van artsen en na flink wat literatuuronderzoek bleek er een positieve business case. Deze vormde de basis voor het ontwikkelen van een coachingsprogramma voor leefstijl in een app voor koppels in een fertiliteitstraject.’

Gezond zwanger
De app fungeert als steun in de rug voor koppels om gestelde leefstijldoelen te realiseren. Daarbij wordt gelet op gezond gewicht, voeding, bewegen, stoppen met roken, alcohol en drugs en stressreductie. Fertiliteitscentra en patiënten kunnen de app gratis gebruiken. Tielen: ‘Het coachingsprogramma vergroot niet alleen de kans om gezond zwanger te worden, maar leidt mogelijk ook tot kostenreductie; bijvoorbeeld door minder complicaties of minder benodigde fertiliteitsbehandelingen.’ De geanonimiseerde data, afkomstig van de app, zet Ferring in voor onderzoek naar het verband tussen leefstijl en fertiliteit.

Eén op de zes stellen heeft hulp nodig bij zwanger worden. Een hoge Body Mass Index (BMI) heeft invloed op een verminderde vruchtbaarheid, net als roken, alcoholgebruik, te weinig beweging en ongezonde voeding.

MijnFertiCoach