22-09-2020

‘Ik geef niet op tot arts én patiënt goed geïnformeerd zijn over de veiligheid van geneesmiddelen’

Arts en patient Shutterstock 1880872744
‘De ontwikkelingen rond targeted therapy zijn net zo spectaculair als de ontdekking van penicilline. Het toont hoe boeiend het is te werken in deze sector; de drive om te innoveren en ontdekkingen te doen die het leven van veel mensen positief beïnvloeden.

'Helemaal geen bijwerkingen meer bij een geneesmiddel is niet realistisch, maar we kunnen wel streven naar een zo duidelijk mogelijk overzicht van wat een geneesmiddel doet. Vervolgens is het belangrijk om deze informatie zo over te brengen richting patiënten dat ze het echt begrijpen.'
Aan het woord is Emily Sigar, Affiliate Safety Representative bij AbbVie. Het waarborgen van de veiligheid van de patiënt is haar persoonlijke core business. 17 september was het Wereld Patiëntveiligheid Dag, een initiatief van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), die patiëntveiligheid heeft erkend als een wereldwijde gezondheidsprioriteit.

Vragen stellen

Sigar vertelt over haar werk als Affiliate Safety Representative. 'Op mijn afdeling moeten we continu vooruit denken, meeveren met regelgeving, antwoorden vinden en tegelijkertijd analytisch denken. We houden elkaar scherp door het stellen van vragen en daarbij te achterhalen hoe we de zorg kunnen verbeteren: Hoe kunnen we dit middel aanpassen naar de wensen van de patiënten? Wegen de baten op tegen de risico\u2019s? Binnen mijn vakgebied houden we ons veelal bezig met die laatste vraag.'

Informatievoorziening

'Relevante analyses koppelen we terug aan de autoriteiten, artsen en pati\u00ebntenorganisaties, zodat de informatie zo snel mogelijk bij de patiënt komt', legt Sigar uit. 'Want daar zit precies de meerwaarde van mijn werk: artsen en patiënten van zoveel mogelijk informatie voorzien over de veiligheid van een geneesmiddel, zodat ze de afweging kunnen maken, ze ermee willen beginnen en waar ze precies aan beginnen.'

#WijGevenNietOp

De belofte van Emily Sigar is onderdeel van de campagne #WijGevenNietOp, waarin medewerkers van geneesmiddelenbedrijven vertellen over hun toewijding bij de ontwikkeling van nieuwe medicijnen tegen ziektes waarvan we vandaag de strijd nog verliezen. Lees het hele verhaal van Ilse op de site WeWordenBeter