Dat schrijft het Medisch Contact op basis van cijfers van het Integraal Kankercentrum Nederland (IKNL). Andere oorzaken zijn volgens het IKNL minder doorverwijzingen vanuit huisartsen en uitgestelde diagnostiek door ziekenhuizen. De uitgestelde diagnoses, zullen waarschijnlijk later worden gesteld. Dit zal leiden tot hogere druk op de zorg.
Continuïteit van zorg
‘Coronacrisis of niet, mensen met kanker, maar dat geldt net zo goed voor alle andere patiënten, hebben dringend behoefte aan continuïteit van zorg. We hopen deze zorgelijke situatie zo snel mogelijk achter ons te laten’, zegt Dineke Amsing, manager Toegang en Goed Gebruik Geneesmiddelen bij de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG). ‘Laten we leren van deze situatie, zodat we bij een mogelijke tweede coronagolf uitstel van de reguliere zorg kunnen voorkomen voor patiënten.’
Samen oppakken
‘Patiënten moeten zo snel mogelijk weer de behandeling en het medicijn krijgen dat ze nodig hebben’ , zegt Amsing. ‘Maar dat kunnen we alleen samen oppakken. Daarom hebben we de handen ineen geslagen en zijn er intensievere samenwerkingen ontstaan, om de impact voor patiënten tot een minimum te beperken. Samen met ziekenhuizen, apothekers, patiëntenorganisaties, zorgverzekeraars en overheden werken geneesmiddelenbedrijven bijvoorbeeld aan digitale en andere oplossingen, om de reguliere zorg te continueren. Laten we dat vasthouden, want de patiënt heeft een geoliede samenwerking tussen al die schakels keihard nodig.’