27-06-2023

Impressie van eerste VIG Talk on Tour

VIG Talk on Tour Oss Medicijnproductie
De allereerste VIG Talk on Tour is een feit! Bij Organon in Oss spraken vrijdag 23 juni over het thema duurzame medicijnproductie in Nederland, met tussendoor een wandeling naar het Organon Experience Center. Een korte video geeft een impressie van deze zonnige middag.

‘Hier in Oss maakt Organon producten voor vrouwengezondheid’, vertelde Petra Willems, managing director Organon Benelux. ‘Die exporteren we naar ruim 140 landen. Er zijn ongelooflijk veel ziekten die alleen vrouwen treffen, of vrouwen disproportioneel hard raken. Driekwart van de vrouwen heeft klachten rond de menstruatie, en 19% van de mannen heeft erectieproblemen. Maar naar dat laatste probleem gaat veel meer aandacht en geld.’

Gaat het samen?

Jort Meijer (KPMG) ging dieper in op het onderwerp duurzaamheid. Dat kan prima samen gaan met business, betoogde hij. Thomas Grosfeld (VNO-NCW) belichtte vooral die zakelijke kant.
‘Nederland staat internationaal steevast in de top 10 van rankings, als het gaat om innovatiekracht en concurrentievermogen’, aldus Grosfeld. ‘Toch maken we ons ook zorgen. Bijvoorbeeld over ons onderwijs, stikstof en over het jojoën bij fiscaal beleid.’
Rob Nelissen (Organon) illustreerde aan de hand van praktijkvoorbeelden hoe zijn bedrijf werkt aan duurzaamheid. Denk daarbij bijvoorbeeld aan minder gebruik van fossiele brandstoffen, bewuster gebruik van waterstromen, hergebruik en biodiversiteit.

Paneldebat

Annelies de Lange-Douma, de nieuwe programmamanager Duurzaamheid bij de VIG, mengde zich vanuit de zaal in het levendige paneldebat. Annemieke de Groot (Organon) en Erwin Vermeulen sloten de middag af met een korte wrap up, waarbij ook de ervaringen van de recente economische missie naar Boston nog even aan bod kwamen.

Het land in

Nu de coronabeperkingen weer zijn opgeheven, trekt de VIG regelmatig het land in om van gedachten te wisselen over een specifiek thema. Binnenkort volgt meer info over de tweede editie van de VIG Talk on Tour. Blijf de nieuwsbrief dus lezen!

Klik op onderstaande afbeelding, voor een video met een impressie van de VIG Talk on Tour.