21-09-2021

Migrainemedicijnen duizend dagen na registratie nog niet vergoed

Toegang
Drie nieuwe CGRP-remmers tegen migraine zijn nu, gemiddeld duizend dagen na de EMA-registratie, nog steeds niet beschikbaar voor patiënten. Dit onderstreept het belang van de campagne #terugnaar100 van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG).

Het Zorginstituut Nederland maakte dinsdag bekend dat de drie nieuwe medicijnen voor chronische migraine onder voorwaarden kunnen worden vergoed uit het basispakket.

Maar de voorwaarden zijn streng: alleen patiënten die niet reageren op twee andere behandelmethoden – die al worden vergoed – komen in aanmerking. Bovendien geldt er een ondergrens voor vergoeding van de nieuwe medicijnen. De patiënt dient minimaal vijftien dagen per maand hoofdpijn te hebben, waarvan acht dagen met migraine.

Petitie

Hoofdpijnnet is een petitie gestart om de nieuwe medicijnen sneller bij grote patiëntgroepen te krijgen. ‘Migraine is een chronische hersenziekte en kan zeer invaliderend zijn. Er is nu eindelijke een preventief medicijn ontwikkeld’, schrijft de patiëntenorganisatie onder meer.

#terugnaar100

De VIG startte op 2 september een campagne #terugnaar100. Doel van deze campagne is om alle nieuwe medicijnen uiterlijk honderd dagen na goedkeuring door de EMA beschikbaar te krijgen voor de patiënt.

De drie CGRP-remmers zijn inmiddels al veel langer goedgekeurd, maar worden nog steeds niet vergoed. Bij het medicijn erenumab gaat het zelfs om 1.153 dagen. De andere twee medicijnen (galcanezumab en fremanezumab) zijn al respectievelijk 1.042 en 908 dagen geleden goedgekeurd.

Bericht Zorginstituut Nederland

Petitie Hoofdpijnnet