27-09-2022

Nederland zit weer bij Europese innovatieleiders

EZK innovatieleiders NB II
Nederland behoort samen met Zweden, Finland, Denemarken en België tot innovatieleiders in Europa. Dat blijkt uit het nieuwe overzicht van het European Innovation Scoreboard. Innovatieleiders zijn landen die meer dan 25% boven het EU-gemiddelde scoren. Nederland scoort dit jaar 29% erboven. Vorig jaar daalde Nederland juist een plek.

Minister van Economische Zaken en Klimaat (EZK) Micky Adriaansens is blij dat Nederlandse ondernemers juist in economisch uitdagende tijden investeren in vernieuwende producten en diensten voor toekomstige banen en inkomsten.
‘Dit resultaat is een mooie waardering voor hen, en alle onderzoekers, wetenschappers en studenten die de basis leggen voor innovatie’, aldus de minister.

European Innovation Scoreboard

In de jaarlijkse toetsing van innovatiekracht, European Innovation Scoreboard (EIS 2022), wordt voor alle EU-landen een score berekend door hen te beoordelen op 32 indicatoren. Zoals: investeringen in onderzoek en ontwikkeling, publiek-private samenwerking, innovatie binnen het mkb, digitalisering, octrooiaanvragen, kwaliteit van onderzoek en de mate van werkgelegenheid binnen innovatieve bedrijven en kennisinstellingen.

Sterktes en zwaktes

De Nederlandse innovatiekracht komt volgens het EIS 2022 vooral door de hoog opgeleide bevolking met relevante (digitale) skills en de sterke publiek-private samenwerking die het aantrekkelijk maakt om onderzoek te doen. Als zwaktes worden de achterblijvende investeringen in innovatie en adoptie van innovatieve oplossingen genoemd.

Keihard gewerkt

Gerard Schouw, directeur VIG, reageert: ‘Wij zijn blij dat Nederland weer in de kopgroep zit. Onze sector heeft het afgelopen jaar keihard gewerkt om bij te dragen aan dit resultaat. Die inspanningen hebben geleid tot een miljoenen impuls vanuit het Groeifonds en daarnaast zijn er nog tal van voorbeelden van innovatieve geneesmiddelenbedrijven die naar Nederland zijn gekomen of hun activiteiten in Nederland hebben uitgebreid, bijvoorbeeld de nieuwe CAR-T faciliteit van BMS.’

Niet vanzelfsprekend

Schouw doet ook een oproep: ‘Nu we weer in de top zitten, is het zaak om daar te blijven. Dat is geen vanzelfsprekendheid en er zijn continue investeringen nodig zijn om voorop te blijven lopen. Laten we onze innovatiekracht niet aan het toeval overlaten en de handen ineenslaan. Onze sector heeft met Boston aan de Noordzee al een uitnodiging gedaan om met de overheid om tafel te zitten voor een publiek-private investeringsagenda.’