26-09-2023

Terugblik FIGON Medicines Days 2023

FIGON Medicines Days
De jaarlijkse FIGON Dutch Medicines Days vonden 20 en 21 september plaats in Oss. Met de titel ‘Back to the Future – Sustainability in Drug Innovation’ was duurzaamheid in geneesmiddelenontwikkeling dit jaar een belangrijk thema.

Elk jaar brengt de FIGON partners uit het bedrijfsleven, wetenschappelijke en professionele verenigingen, universiteiten, het bedrijfsleven en de overheid samen. Met als doel: de laatste wetenschappelijke inzichten, ervaring en informatie te delen en samenwerking op regionaal en internationaal niveau opbouwen en versterken. De Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG) ondersteunt de FIGON Medicines Days van harte.

Future of Drug Innovation

Na een welkomstspeech van Wobine Buijs-Glaudemans, burgemeester van Oss, trapte keynote spreker Wenny Raaijmakers, manufacturing site leader Organon Oss, het tweedaagse congres af. Zij benadrukte de centrale rol van productie in het leveren van hoogwaardige medicijnen aan patiënten wereldwijd.

Groeifonds

Vanuit het Groeifonds presenteerden Health-RI, PharmaNL, Oncode Accelerator, RegMedXB en BiotechBooster in een gezamenlijke sessie hun voortgang en plannen voor de komende jaren. Deze voorstellen spelen een essentiële rol in het bevorderen van innovatie en samenwerking in de Life Sciences & Health-sector.

Moeizaam

Na een opstartperiode hebben deze projecten hun governance ingericht en zijn zij druk bezig met het ontwikkelen van voorstellen om het Groeifonds-geld te kunnen investeren. Zo opende PharmaNL vlak na de FIGON een call voor voorstellen over shared-development infrastructure en human capital. Overeenkomst in de voorstellen is dat het moeizaam is gebleken om het Groeifonds-geld toe te wijzen aan concrete projecten, vanwege de verschillende organisaties die hierbij betrokken worden. Een gezamenlijke visie op waar de Groeifonds-investeringen binnen deze sector toe moeten leiden kan hierbij helpen, was hun conclusie.

To PhD or not to PhD

Een ander drukbezocht onderdeel van het congres was de sessie over carrièremogelijkheden na het afronden van je studie. De vraag To PhD or not to PhD stond centraal in de presentaties van Gerard van Westen (LACDR), Rick Henderik (Novartis) en Maarten Doornbos (Crown Bioscience), die op basis van hun eigen carrière in onderzoek en/of bedrijfsleven verschillende perspectieven inbrachten.

Meer over FIGON Medicine Days