02-05-2023

Vaccin tegen gordelroos in andere landen wel vergoed

Shutterstock 1791139418 vaccinatie verkleind
Ondanks een positief advies van de Gezondheidsraad in 2019 en een Kamermotie uit 2020 komt er, als het aan de regering ligt, geen vaccinatieprogramma tegen gordelroos voor zestigplussers. Er is op dit moment geen geld voor, zegt het kabinet. Negen andere Europese landen vergoeden het vaccin al wel.

RTL Nieuws berichtte hier afgelopen weekend over en sprak met patiënt Ellis Minnesma.
‘In alle landen om ons heen zit het gewoon in het Rijksvaccinatieprogramma, maar in Nederland niet, terwijl wij een van de welvarendste landen ter wereld zijn. Dat is wat mij betreft gewoon de verkeerde keuze’, zegt Minnesma.

Vervelende ziekte

Gordelroos is een vervelende ziekte die vooral ouderen treft. Jaarlijks bezoeken 88.000 mensen de huisarts vanwege een gordelroosepisode. De aandoening veroorzaakt jeuk, een prikkend gevoel en brandende of stekende pijn. Zenuwpijn is de meest voorkomende complicatie van gordelroos en treft tot 30% van de patiënten; dit kan maanden aanhouden. Jaarlijks veroorzaakt gordelroos ongeveer 500 ziekenhuisopnames. Geschat wordt dat het per jaar leidt tot ongeveer 20 sterfgevallen.

In de brandnetels

RTL meldt dat patiënten en artsen teleurgesteld reageren op het besluit van staatssecretaris Maarten van Ooijen van VWS. Minnesma vertelt in een reportage over de beschadigde zenuwen waarvan zij al een jaar last heeft, sinds ze gordelroos kreeg. ‘Alsof je in de brandnetels ligt. Het verpest mijn levensplezier.’
‘Met een vaccinatie kan tienduizenden mensen leed worden bespaard’, zegt Jolanda Hoefnagel, arts infectieziektebestrijding en voorzitter van de Vaccinatiewerkgroep. Zij noemt het een goed werkend en veilig vaccin. De Gezondheidsraad adviseerde vier jaar geleden al om alle 60-plussers te vaccineren tegen gordelroos. In negen van de tien gevallen biedt het vaccin van GSK afdoende bescherming, aldus de raad. De Tweede Kamer riep in 2020 de regering in een motie op dit zo snel mogelijk te vergoeden.

Andere landen

Het lijkt er dus op dat het vaccin vooralsnog niet in het Rijksvaccinatieprogramma in ons land komt. Voor sommige risicogroepen wordt het wel vergoed. Bijvoorbeeld mensen met een solide tumor, of rondom een transplantatie. In het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Italië, Zwitserland, Spanje, Portugal, Luxemburg en Griekenland wordt vaccinatie al wel vergoed of op korte termijn programmatisch aangeboden.
‘Nederland maakt regelmatig een andere afweging tussen gezondheid en kosten dan de landen om ons heen’, zegt Carla Vos, adjunct-directeur Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG). ‘Dat heeft effect op de beschikbaarheid van nieuwe medicijnen en vaccins in ons land.’
Ons land is vaak afwachtend, blijkt uit onderzoek. Als het gaat om de inzet van medische preventie, bungelt ons land in Europa samen met Malta onderaan de ranglijst.
De eind april verschenen Patients WAIT Indicator van Efpia laat zien dat Nederland binnen de EU uit de top 10 gevallen is als het gaat om beschikbaarheid van geneesmiddelen. Van de 46 medicijnen die de EMA de afgelopen jaren goedkeurde, waren er begin 2023 in ons land maar 29 beschikbaar.

Reactie VIG

‘Wij begrijpen heel goed dat het kabinet scherp op de zorguitgaven moet letten’, zegt Carla Vos. ‘Maar vaccins en andere vormen van medische preventie voorkomen niet alleen veel leed en soms zelfs sterfgevallen, maar óók ziekenhuisopnames en daarmee andere zorgkosten. Dat sneeuwt wel eens onder in de discussie. We hopen daarom dat de Tweede Kamer aandringt op het vrijmaken van budget, zodat preventie door bewezen effectieve vaccinaties normale basiszorg wordt.’

Meer vaccinnieuws: ‘Eerste vaccin tegen RS-virus goedgekeurd voor ouderen’