05-10-2021

Vier Amerikaanse adviezen voor ‘Boston by the North Sea’

Kendalle Burlin O Connnell, Amerika, Boston aan de Noordzee
‘Nederland heeft een uitstekende uitgangspositie om het Boston aan de Noordzee te worden. Net als Massachusetts heeft Nederland veel cruciale factoren voor succes.’ Dat zegt Kendalle Burlin O’Connell, president van MassBio in Boston.

In een video die aanstaande donderdag wordt gelanceerd tijdens de VIG Medicijndialoog geeft O’Connell vier tips hoe Nederland net zo’n succesvolle medicijnhub kan worden als de Amerikaanse staat. O’Connell geeft leiding aan MassBio, een organisatie die zich inzet voor het grootste life sciences & health cluster van de wereld, gevestigd in Massachusetts. MassBio heeft meer dan 1.400 leden, die zich bezig houden met preventie, behandeling en genezing van ziekten.

Vier adviezen

O’Connell deelt vier suggesties waar Nederland op zou moeten focussen om van ons land het Boston van de Noordzee te maken:

• Het bedrijfsleven moet écht een partner worden voor de universiteiten.
  • Werk samen aan een robuuste pijplijn.
  • Focus op risicobeperking bij vroege innovatie.
  • Focus op het vervullen van kapitaalbehoeften om het ecosysteem te laten bloeien en groeien. Zorg voor de beschikbaarheid van kapitaal voor startende ondernemingen om de groei door te zetten en uit te breiden.

Versterken regio’s

Volgens de MassBio-president is het belangrijk dat Nederland en Massachusetts zich blijven richten op het uitbouwen van een Memorandum of Understanding tussen de twee regio’s. ‘En belangrijker nog, dat ze zich focussen op vroege, baanbrekende wetenschappelijke innovaties die in beide regio’s plaatsvinden’, voegt O’Connell eraan toe. ‘Mogelijkheden creëren voor samenwerking en partnerships is zó belangrijk. Dat zal ons echt helpen om beide clusters te laten groeien en bloeien.’

Mijlpalen

Sinds de lancering van het ambitieuze plan Boston aan de Noordzee, begin 2021, worden de succesfactoren én de kansen van de Nederlandse life sciences & health-sector steeds beter zichtbaar. De VIG zette een aantal mijlpalen, feiten en cijfers op een rij in de factsheet ‘Bouwen aan Boston aan de Noordzee’. Wist u bijvoorbeeld dat 30% van alle vaccins die wereldwijd geproduceerd werden vóór de coronapandemie, gebaseerd zijn op technologie ‘Made in Holland’?

VIG Medicijndialoog

Op donderdag 7 oktober organiseert de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen de VIG Medicijndialoog over Boston aan de Noordzee. Met als subtitel: hoe maken we Nederland pandemiebestendig? Welke rol kan de geneesmiddelensector spelen bij het gezonder, weerbaarder en welvarender maken van Nederland? Met key note speaker voormalig minister-president prof. dr. Jan Peter Balkenende en workshops door Clémence Ross-Van Dorp, Ida Haisma, Carmen van Vilsteren en Thomas Grosfeld. Aanmelden kan nog tot donderdagochtend 9.00 uur!

Aanmelden VIG MedicijndialoogFactsheet Bouwen aan Boston aan de Noordzee (nieuw)

Brochure Boston aan de Noordzee (maart 2021)