27-06-2019

’We kunnen niet meer het juiste voorschrijven’

Shutterstock 1999646429 vrouw medicijnverpakkingen, gvs, medicijnen, bijsluiter
De nieuwe richtlijn voor het gebruik van cholesterolverlagers heeft tot veel discussies geleid over de juiste aanpak van te hoog cholesterol. In een opiniebijdrage in de Telegraaf deelt cardioloog Janneke Wittekoek haar visie. 'We kunnen niet meer het juiste voorschrijven.'

Volgens Wittekoek woedt er al jaren een cholesteroloorlog in Nederland. 'Door onze schreeuwmaatschappij raakt iedereen het spoor bijster. En dat vind ik erg.'

Onlosmakelijke relatie

'Er is in ons vak een onlosmakelijke relatie met medicijnen, een groot deel van ons werk bestaat uit het voorschrijven daarvan', schrijft de cardioloog. 'Het feit dat veel mensen bijwerkingen ervaren van de traditionele cholesterolverlagers (statines) en we dus zouden moeten grijpen naar de zeer prijzige nieuwe medicijnen, vindt zijn oorzaak elders. De juiste dosering, zonder bijwerkingen, is maatwerk; daar hebben wij voor doorgeleerd. Dit maatwerk komt echter ernstig in het geding doordat wij niet meer kunnen voorschrijven wat goed is voor de patiënt omdat ze dienen te worden behandeld volgens het eenheidsworstprincipe.'
De statines op merknaam in verschillende doseringen zijn vaak niet te leveren. 'Slechte surrogaten met hulpstoffen uit India, China en Zuid-Amerika, daar moeten we het mee doen. We staan erbij, kijken ernaar en kunnen weinig doen.'

Persoonlijke geneeskunde

De zorgverzekeraar bepaalt volgens Wittekoek. 'Niet de zogenaamde corrupte arts. De richtlijn verplicht niemand om pillen in te zetten om naar een streefwaarde toe te werken. Lukt het je om je cholesterol op orde te krijgen met paprika's en broccoli? Prima, wij artsen moeten ook durven afwijken van het protocol en meer te streven naar 'persoonlijke' geneeskunde, maar als dat niet lukt en de triple-bypass langzaam realiteit lijkt te worden, dan is behandeling met een cholesterolverlager een must en hopen we dat er geen bijwerkingen zijn. Laten we de richtlijn gebruiken als richt-lijn.'

Opiniestuk cardioloog Janneke Wittekoek