24-10-2023

Welke onderwerpen verdienen aandacht en onderzoek?

Landelijke Hart- en Vaatagenda
Hart en vaatagenda
Vanaf 26 oktober kunnen alle Nederlanders - zowel patiënten, naasten als onderzoekers en zorgprofessionals - stemmen op de Landelijke Hart- en Vaatagenda. Uw mening mag daarbij niet ontbreken!

De Hartstichting wil zoveel mogelijk bereiken voor hart- en vaatpatiënten met de tijd en de middelen die tot haar beschikking staan. Daarom maakt de Hartstichting een lijst met belangrijke uitdagingen op het gebied van hart- en vaatziekten: de Landelijke Hart- en Vaatagenda. Dit doet de organisatie samen met wetenschappers, patiënten en hun naasten, zorgverleners, donateurs en vrijwilligers. Onderwerpen op deze agenda krijgen de komende tien jaar extra aandacht.  Mis deze kans niet om te helpen met de agenda.

Waarom komt er een agenda?

In 2014 heeft de Hartstichting samen met patiënten, naasten, onderzoekers en zorgprofessionals de eerste landelijke onderzoeksagenda voor hart- en vaatziekten opgesteld. Deze aanpak bleek een succes: onderwerpen op de agenda kregen geld voor onderzoek en aandacht in de media. Omdat hart- en vaatziekten nog altijd zeer urgent zijn, is het na tien jaar tijd voor een nieuwe agenda. Met uw hulp, zal de nieuwe hart- en vaatagenda opnieuw kunnen inspireren en richting geven aan effectieve ingrepen om de hartgezondheid van Nederland te verbeteren. Met als doel: een gezond hart voor iedereen, nu en later.

Hoe wordt de vragenlijst gemaakt?

De Hartstichting vindt het belangrijk dat veel mensen de onderwerpen op de agenda steunen. Daarom hebben zij achttien groepsgesprekken georganiseerd. Hieraan hebben ruim honderdtachtig mensen deelgenomen: van patiënten, hun naasten en beleidsmakers tot zorgprofessionals en onderzoekers. Alle ideeën zijn verzameld en uitgewerkt in een vragenlijst. Daar kunt u binnenkort op stemmen.

Hoe kunt u helpen?

Eind oktober wordt de vragenlijst gelanceerd. Meedoen is eenvoudig en duurt ongeveer tien minuten. Laat uw stem horen en vraag anderen dat ook te doen. Samen bepalen we wat er op de Landelijke Hart- en Vaatagenda staat.  Laat uw e-mailadres achter op de website van de Hartstichting en ontvang een bericht wanneer de vragenlijst online staat.

Interviews en blog

Als gezegd zijn hart- en vaatziekten nog altijd zeer urgent. Nederland telt in totaal zo’n 1,7 miljoen mensen met een hart- en vaatziekte. Medicijnen hebben de behandeling van deze aandoeningen de laatste jaren flink verbeterd, maar er is ook nog veel te doen. Lees er meer over in interviews met cardioloog Arend Mosterd, huisarts Jasper Snijders, patiënt Denis Janssen en een blog van Carla Vos, adjunct-directeur VIG.