13-06-2023

What happens in Boston, continues in the Netherlands

Bostonad Noordzee Kuipers en Adriaansens
‘Geweldig om te zien dat deze sector barst van de innovatie’, zegt minister Ernst Kuipers van VWS. Op LinkedIn laat hij weten veel geleerd te hebben van de handelsmissie naar Boston, waar hij samen met minister Adriaansens van EZK aan deelnam. De missie, die in totaal 75 deelnemers telde, was gericht op biotechnologie en het verbeteren van zorg.

In een vierdaags programma bezochten de ministers en andere deelnemers van de delegatie de BIO International Convention, met 14.000 bezoekers de grootste Life Sciences beurs ter wereld. Op het intensieve programma stonden onder meer bezoeken naar locaties van Amgen, MSD, de multidisciplinaire researchorganisatie Broad Institute, Massachusetts Institute of Technology (MIT) en diverse andere sleutelspelers in Boston.
‘Bijzonder om te zien dat iedereen kennis wil uitwisselen en kijkt waar samenwerking mogelijk is, zodat patiënten de zorg krijgen die zij verdienen’, aldus Kuipers.

Broedplaats

Boston is wereldwijd dé hotspot van de Life Sciences & Health (LSH) sector. De regio is een broedplaats van kennis en talent. Geschat wordt dat 20% van alle medicijnen die in de VS beschikbaar zijn in Massachusetts zijn ontwikkeld, en 12% van alle medicijnen wereldwijd. De sector genereert bijna 20% van het Bruto Binnenlands Product (BBP) van de staat.

‘Patients can’t wait’

Vanuit de geneesmiddelensector waren Amgen, AstraZeneca, Janssen, MSD, Novartis, Organon, Roche en Sanofi vertegenwoordigd in de missie. Namens de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG) waren voorzitter Marco Frenken en projectleider Innovatie Erwin Vermeulen er bij.
‘Wat vooral opviel tijdens alle bezoeken, is de energie en drive van iedereen om zich in te zetten voor patiënten’, vertelt Vermeulen. ‘Patient’s can’t wait was steeds het adagium. Vanaf onderzoek in het lab tot ontwikkeling bij een bedrijf, iedereen voelt de noodzaak om nieuwe behandelingen zo snel mogelijk bij patiënten te krijgen. Samenwerking is hierbij cruciaal. Vaak zit er ook een persoonlijke motivatie achter die gedrevenheid. Hij of zij is dan bijvoorbeeld zelf patiënt of patiënt geweest, of een van hun geliefden.’
Ook voor de VIG is de gedrevenheid om door samenwerking te verbeteren een helder uitgangspunt.
Vermeulen: ‘Als innovatieve sector vervullen we een sleutelrol in de Nederlandse samenleving en economie. De Nederlandse LSH-sector is nu al van een omvang om trots op te zijn, maar heeft nog veel meer in huis.’
Hij vervolgt: ‘Geneesmiddelenontwikkeling is buitengewoon moeilijk, tijdrovend, kostbaar en risicovol. Als het dan toch lukt, is dat een magisch moment. Laten we zuinig zijn op de bedrijven en wetenschappers die dit aandurven!’

Hoogtepunt

Met het bezoek aan Boston beleeft de sector een hoogtepunt. Nog niet eerder bezocht een delegatie deze regio samen met twee Nederlandse ministers. Hun aanwezigheid opent deuren voor ondernemers en laat zien dat ons land serieus is over de Life Sciences sector. Ook presenteerden de ministers het bidbook over de Nederlandse LSH-sector voor het eerst aan een internationaal publiek. Dit boek beschrijft Nederland als Europe’s connected Life Sciences & Health metropolis. En niet onterecht, want The Netherlands punches above their weight, volgens de Amerikanen. Nederland is het enige land waarmee Massachusetts een strategische samenwerking op het gebied van Life Sciences is aangegaan.
‘Natuurlijk was het een intensieve en volle week’, zegt Vermeulen. ‘Maar het was vooral ontzettend inspirerend. Nu is het aan ons om de geleerde lessen te vertalen naar de Nederlandse praktijk. What happens in Boston, continues in The Netherlands!

Minister Kuipers op LinkedIn over de Boston-missie
Minister Adriaansens op LinkedIn over de Boston-missie